|
|
|
Tweet |
|
|
|
Hibásan könyvelték a befizetést, s emiatt maradt gáz nélkül egy fogyasztó,a helyzetet a hatóság orvosolta. A szabályok ismerete sokat segíthet.
Ezekben a nehéz időkben, s mikor a napok is egyre hidegebbre fordulnak,többekkel megeshet, hogy elmaradnak a gázszámla fizetéssel. Emiatt és egyébként sem árt tudni, hogy a földgázellátást csak három szigorú feltétel teljesülése esetén kapcsolhatja ki a szolgáltató. Egy nemrégen történt eset alapján jó tudni, hogy milyen eszközökkel élhet a szolgáltató és milyen jogok illetik meg a fogyasztókat. A közelmúltban a Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségéhez érkezett panasz földgázkikapcsolás miatt. A fogyasztó a szolgáltatótól kapott éves elszámoló számlát banki átutalással egyenlítette ki. A szolgáltatóhoz meg is érkezett a befizetés, de a könyvelés nem történt meg. A szolgáltató ugyanis arra hivatkozott, hogy a befizető üresen hagyta a közlemény rovatot, szerinte ennek hiányában nem azonosítható a befizető személye. A Polgári Törvénykönyv előírása szerint abban az esetben, ha a kötelezett (fogyasztó) nem rendelkezett és a szándéka nem ismerhető fel a teljesítést a régebben lejárt követelés fedezésére kell fordítani. A szolgáltató nem értesítette a fogyasztó, nem utalta vissza sem a pénzt, hanem egy úgynevezett technikai számlára könyvelte le.
A fogyasztó nem lakott folyamatosan a fogyasztási helyen, de abban a tudatban hagyta magára az ingatlant, hogy a számlát rendben kifizette. A szolgáltató a hatvan napos fizetési késedelembe esés előtt fizetési felszólítót és kikapcsolási felszólítót küldött a fogyasztónak, ,de ezek visszaérkeztek a feladóhoz, ugyanis a fogyasztó nem tartózkodott ott. - Zárójelben: hasonló problémák kivédése érdekében érdemes megkérni erre az időre egy jó szomszédot, hogy vegye át a leveleket, vagy megadni egy olyan postacímet, amit rendszeresen elér a fogyasztó.-.
A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény a kikapcsolást csak abban az esetben teszi lehetővé, - ha a fogyasztó fizetési kötelezettségével 60 napot meghaladó késedelembe esett, - a lakossági fogyasztó által, fizetési haladék adásáról vagy részletfizetési lehetőségről kezdeményezett egyeztetés esetén azok a lakossági fogyasztóval nem vezettek eredményre, - a földgázkereskedő a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót legalább kétszer értesítette, és az értesítésben a lakossági fogyasztó figyelmét felhívta a szociálisan rászoruló fogyasztókat az e törvény és a földgázellátásról szóló törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló kormányrendelet alapján megillető kedvezményekre, valamint az előre fizető mérő felszerelésének a lehetőségére. A leírt esetben a fogyasztó állítólagos tartozása nem haladta meg a hatvan napot, és tényleges egyeztetés sem történt, s ennek ellenére a szolgáltató kikapcsolta a gázt.
A hatóság vizsgálata során megállapította, hogy a kikapcsolás jogszabálysértő volt, s emiatt a szolgáltatót fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta. A szolgáltató a szabálytalan kikapcsolást elismerte, a fogyasztót a szolgáltatásba visszakapcsolta továbbá kártérítését fizetett a szabálytalan kikapcsolásból eredő kár megtérítése miatt. ( forrás: NFH) |
|
|
|