|
|
|
Tweet |
|
|
|
Egyedülálló kulturális élményben volt részük mindazoknak, akik vasárnap este ellátogattak a KULTI Szalonba.
Sokak érdeklődését kiváltotta a Liszt-interpretátorként Európa-hírűvé vált zongoraművész, Oravecz György premier előtti estje. A művész Mogyeszt Petrovics Muszorgszkíj: Egy kiállítás képei című zongoraciklusát tűzte műsorra. Az önmagában is páratlan komolyzenei élményt a KULTI-ban tevékenykedő KÉVE Alkotóközösség tette egyedülállóvá.
A KÉVE Alkotóközösség magukat egyénenként megnevezni nem kívánó újbudai művészekből áll. Ezúttal nem kevesebbet tettek annál, mint vizuális élménnyé varázsolták azt, amit a zeneszerző megálmodott.
Maga a zongoracikllus nem más, mint Muszorgszkij főhajtása egy festő barátja előtt. A temetésén döntötte el: zenei emléket állít neki. Elképzelt egy kiállítást, ahol egyik képtől a nézelődőnek egyik képtől a másikhoz sétálva hol komor, hol vidám hangulata támad.
Komolyzene-kedvelők tudják: az ötször visszatérő Promenade (sétatéma) részek között minden kép – A gnóm, Az öreg várkastély (Ódon várkastély), A Tuileriák kertje – veszekedő gyermekek, Bydlo (ökrökkel vontatott, nagy kerekű lengyel szekér), Csibék tánca a tojásban, Samuel Goldenberg és Schmuyle (a befolyásos gazdag és a szegény koldus zsidó veszekedik), A limoges-i piac, Katakombák, Holtakkal a holtak nyelvén, A tyúklábakon forgó kunyhó (Baba-Jaga kunyhója), A kijevi nagykapu – külön tételt kapott.
A KULTI-ban valóra vált a kiállítás, amit Muszorgszkij megálmodott. A KÉVE alkotói minden tételhez találtak megfelelő képet, ami a közönség a kis színpad kivetítőjén kísérhetett figyelemmel. Már, aki látta, ugyanis a teltházat ezen az estén szó szerint kellett érteni: megtelt a terem és az előtér, sokan még álltak is. Mivel többen egyáltalán nem fértek be, elképzelhető, hogy az előadást megismétlik. |
|
|
|